محل تبلیغات شما

همچنان به دنبال برادرم می گردم

فیلم سینمایی " #هزارو نهصد و هفده" اثر " #سم مندز " فیلم بسیار خوش ساخت و روانی است. فیلمبرداری بسیار خوب با پلان های لانگ تیک و فیلمنامه ساده ی آن، مخاطب را برای حدود دو ساعت میخ کوب می کند. ایجاد لحظات ناب و غافلگیر کننده و البته  بازی های بسیار باور پذیر، و التهاب فزاینده ی فیلم، همگی از برجستگی های این اثر به شمار می روند. #فیلم سفری است به درون #جنگ، بی آنکه فرصتی برای پند و اندرزهای، پدربزرگ ها را داشته باشد. جنگ است و جنگ و دیگر هیچ.

اما خط تکراری، در جستجوی "برادر"، همان بخش نپخته و شاید دم دستی فیلم است. بدون هیچ شکی همه اهالی فیلم و سینما بلافاصله به یاد فیلم " #نجات_سرجوخه_رایان " ساخته " #استیون_اسپیلبرگ" می افتند. آنهم با همان دغدغه ها و همان زیر متن. در هر دو فیلم #ایثار و ایستادگی و #اتحاد مسئله فیلم است. در "نجات سرباز رایان" اتحادِ آمریکا و اروپا منطق این ایستادگی است و در"1917" اتحادِ فرانسه و انگلیس به عنوان نماینده قاره مه گرفته اروپا. پیام فیلم این است: #همچنان_به_دنبال_برادرم_میگردم. به اعتقاد من، این جستجوی بی پایان در آثار جنگی غرب، ریشه در عدم وجود یک منطق درست برای جنگیدن دارد. جنگ هایی که برای کشورگشایی و سیر کردن شکم جنگ سالارها شکل می گیرند و سربازها بدون انگیزه و اعتقاد تفنگ به دست می گیرند. مرگ هایی بیهوده و پیروزی هایی بیهودتر. البته نویسنده با این دیالوگ که؛ مدالی که برای شجاعت در جنگ، می دهند، یک تکه حلبی بی ارزش است. میخواهد پوچی این جنگ ها را به رخ مخاطب بکشد، اما مخاطب آنقدر در غفلت است که بعید است در آن لحظه متوجه عمق این دیالوگ و شوخی بعد از آن که می گوید؛ "فقط یه تیکه حلببی نیست، یه روبان قرمز هم بهش وصله". بشود.

فیلم قصد آنرا ندارد تا به اثری #ضد_جنگ تبدیل شود، اما بدلیل همین فقدان ایدئولوژی ناگزیر ضد جنگ می شود. و پایان خوش فیلم حاصلِ عدم وقوع یه حمله دیگر است. در این فیلم هم همان نگاه #داروینی_ستی موج می زند؛ "بکش تا زنده بمانی" کسی که در جنگ مرده، مرده دیگر اندوه و زاری برایش سودی ندارد و تبدیل خواهد شد به غذای موشها و. پس باید زنده ماند، زنده بودن یعنی معنا داشتن. هیچ آینده و جهانِ پس از مرگی برای فیلمساز مطرح نبوده و فقط #جان_سخت و بی وقفه رفتن، برای به مقصد رسیدن، مهم بوده است. 

اما به نظر من آنچه که در بطن فیلم از لحاظ تکنیکی پنهان است و فیلم تمام قد به آن مدیون است، #طراحی_صحنه ی این فیلم است که شاهکاری ست بس قابل تامل و توجه. صحنه ها مانند یک پازل عظیم بهم گره خورده اند و یک شکل بی بدیل را نمایان ساخته اند. هرچه فیلم پیش می رود بزرگی این کار بیشتر به چشم می آید. البته که همه می دانیم که درصد زیادی از این فضاسازی ها جلوه های ویژه ی رایانه ای است. اما این از ارزش کار و فکری که برای ایجاد چنین صحنه هایی بوجود آمده چیزی کم نمی کند. 1917فیلم بسیار خوبی است که تا مدت ها نُقل محافل سینمایی خواهد بود.

سهیل سلیمی

هفتم بهمن 1398

I'm Still Looking for My Brother

The movie "#1917" by "Sam Mendes" is a very well make a film. Very good filming with its Long Ticket plans and simple screenplay nails the audience for about two hours. Creating leisurely moments and surprises, of course, and believable games, and the increasing inflammation of the film, are all highlights of the work. The movie is a journey into #war without the opportunity for grandparents advice. War is war and nothing more. Looking for "brother" is the wrong part of the script. It reminds us of the movie " #saving_private_ryan " made by "#Steven_Spielberg". In my opinion, this endless search for Western warfare is rooted in the lack of proper logic to fight. Wars that are not for the sake of patriotism. Vain deaths and more vain victories. The film does not intend to become an anti-war work, but because of this lack of ideology it inevitably becomes anti-war. And the good ending of the film is the result of another attack. In this movie, the same look #Darwin's: "Kill to survive" Someone who has no use in dead war, no longer grief, and will become rat food and . There was no future and post-mortem world for the filmmaker, and only the defeat able and uninterrupted time was important to get there. But in my opinion, what is technically hidden within the film and that the full film owes to it is the #design-scene of this film, which is a remarkable feat. The scenes are intertwined like a giant puzzle and reveal an unmatched form. The bigger the movie goes, the bigger it becomes. Of course, we all know that a large percentage of these space are computer-specific effects. But that does not detract from the value of the work and thought required to create such scenes. 1917 is a great movie that will be a cinematic conversations for a long time.

Soheil Salimi

January 27st, 2020

 

عکسهای سهیل سلیمی برنده جوایز مختلف داخلی و خارجی SOHEIL SALIMI Photos/ Winner of Awards

هشتگ های مرتبط با سهیل سلیمی

«سفری به جنگ با یک بازیگر» برنده جشنواره «فیلماکا» شد

the ,and ,فیلم ,of ,is ,a ,of the ,is a ,the film ,است که ,همچنان به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

انجمن علمی-ادبی سیّدجلال آل احمد